Budafoki fejlesztés a gyöngyöző borokért

A gyöngyöző borok professzionális előállítását segítő berendezést fejlesztett ki a budafoki Nicron Kft., amely iránt egyre nagyobb az érdeklődés. A cég az önkormányzattal kötött stratégiai megállapodás révén az eddiginél is szorosabb kapcsolatot kíván kiépíteni a kerülettel.

– Honnan jött az ötlet az új berendezés kifejlesztésére?

– A Nicron huszonegy éve forgalmaz rozsdamentes acéltermékeket, és ennek köszönhetően folyamatosak a kapcsolataink a hazai borászatokkal – válaszolta Restás Tibor cégvezető. – Régi tervünk volt, hogy olyan saját fejlesztésű termékkel jelenjünk meg, amely piacképes és innovatív. A borpiaci tendenciák változása, a magyarországi borászatok fejlődése indította el gondolatainkat abba az irányba, amelynek eredménye a BUBICON névre keresztelt berendezés lett. Piackutatásunk igazolta, hogy egyre nagyobb az igény a gyöngyöző borokra, miközben professzionális előállításukat segítő hasonló berendezéssel sehol nem találkoztunk. A BUBICON nevet vidámnak és fiatalosnak tartjuk, s a felhasználásra is utal. Ez évtől „BUBICON borszépítő berendezés” néven forgalmazzuk.

– Mit tud ez a készülék?

– A kívánt mértékben képes csökkenteni a borok káros oldott-
oxigén-szintjét, a gyöngyöző bor kategória követelményeinek megfelelően telíteni tudja szén-dioxiddal a fehér- és rozéborokat. A készülékben egyedülálló módon egy lépésben játszódik le a folyamat. Képesek vagyunk arra, hogy a borászatok egyedi igényeihez igazodva készítsük el a berendezést, amely így mindig a kívánt minőségű bort állítja elő a fogyasztók örömére.

– Berendezésüket mennyire ismerik a borászok?

– Az ötéves fejlesztési munka eredménye húsz sikeresen működő berendezés az ország szinte minden jelentős borvidékén, a legtöbb fejlesztést tartalmazó berendezésünk a Varga Pincészet badacsonyörsi üzemében működik. Legkellemesebb, a kerülethez kapcsolódó emlékünk az első szakmai napunkon, 2013-ban bemutatott „furmintissimo” gyöngyözőbor, melyet a Garamvári Szőlőbirtokkal együttműködve készítettünk. Külföldről is jelentős az érdeklődés, már három készüléket értékesítettünk Ausztriában, Szlovákiában és Ukrajnában.

– Az önkormányzaton kívül kivel működnek együtt?

– Roppant fontosnak tartjuk a megkötött stratégiai megállapodást, hogy még intenzívebben beépüljünk a kerület életébe. Együttműködő partnerünk még itt a Soós István Borászati Szakképző Iskola, ahol azon dolgozunk, hogy a BUBICON a borászati gyakorlat mellett az élelmiszer-ipari technikusi képzésben is megjelenjen

– Milyen a kapcsolatuk a borászokkal?

– Több mint húsz éve vagyunk jelen a borászatokban a tartálygyártó és rendszerépítő partnereinken keresztül, hiszen a tőlünk vásárolt alkatrészeket építik be a technológiákba. Régi tervünk valósult meg a BUBICON kifejlesztésével, melynek lényege, hogy közvetlenül is jelen legyünk a borászatokban. Nincs egyszerű dolgunk, hiszen a technológiai sorok egyik elemét kínáljuk. A BUBICON egészen új módszerrel tudja javítani a bor minőségét, úgy, hogy kiemeli annak pozitív jellemzőit, miközben nem történik semmiféle kémiai reakció. Mint újdonságra óvatosan tekintenek erre a borászok, ezért a fejlesztés, a márkaépítés és a marketing különösen magas erőforrás-igényű terhet jelent cégünknek. A beruházásokat szinte teljes egészében uniós pályázati forrásokból finanszírozzuk, így év végére számítunk nagyobb volumenű rendelésre.

– Mennyire ismerik a kerületi borászatok a készüléket?

– A kezdetektől Dél-Budán működünk, így bízunk benne, hogy elég sok helyi vállalkozás, köztük a borászatok is jól ismernek bennünket. Azért is tartottuk fontosnak a kerülettel megkötött stratégiai megállapodást, hogy ismertségünket tovább növeljük, mind a kerület, mind a magunk hasznára. Elmondhatjuk, hogy termékpalettánk és szolgáltatásaink sokfélesége egyedülálló hazai viszonylatban, hiszen folyamatosan alakítottuk a vevői igényeknek megfelelően.

– Milyennek tartja az idei évet, és milyen terveik vannak jövőre?

– Nagyon jó évünk van, hiszen az idén sikerült az országhatáron kívül is megjelennünk a Nemzeti Kereskedőház közreműködésével. A szlovák és ukrán értékesítéseket követően jelentős érdeklődés mutatkozik a berendezésre Szerbiában, Horvátországban és Szlovéniában is. Hazai eladásaink a borászati pályázatok eredményhirdetésének időpontjától függenek. A kiadott ajánlataink száma optimizmusra ad okot, bízunk benne, hogy a következő szüretre meg tudjuk háromszorozni a borászatokban működő berendezéseink számát. Addig is folyamatosan fejlesztjük, újabb szolgáltatásokkal látjuk el a készüléket, és mindent megteszünk azért, hogy még többen megismerjék azt.

– Ön milyen bort szeret?

– Nagyon szeretem, ha van buborék a borban, de a „beszélgetős”, könnyű, illatos rozékkal is szívesen koccintok. A fejlesztéseknél és piaci megjelenéseknél, a stratégia megalkotásánál az én személyes ízlésem nem volt mérvadó, olyan berendezést kívántunk a piacra dobni, amely hasznos, felkelti a potenciális vevők érdeklődését, és használatával mind a borászatok, mind a vevők nyernek, hiszen jobb, más minőségű borhoz juthatnak.

– Mi a véleménye a Bornegyed fejlődéséről, egyre nagyobb népszerűségéről?

– Magyarországon az elmúlt években egyre népszerűbbek a borok, és ezen belül a hazai borok. A különféle bortúrák, pincelátogatások, nyitott pincék napja vagy éppen borkóstolók rendkívül divatosakká váltak. Remek ötletnek tartom a Pincejárat beindítását. Budafok mindig is meghatározó szerepet töltött be a bor és a pezsgő gyártásában, csak üdvözölhető, hogy a Bornegyed ilyen gyorsan fejlődik, és biztos vagyok benne, hogy a jövőben még tovább fog fejlődni. A kerületben működik a legnagyobb múltú magyarországi borászati iskola, amely a Bornegyed fejlődésének köszönhetően még nagyobb figyelmet kaphat. Számunkra is fontos, hogy a Nicron, mint gyakorlati helyszín, lehetőséget nyújtson a legkorszerűbb technológia iránt érdeklődő fiatalok számára.

Temesi László/BORNEGYED MAGAZIN

MEGOSZTÁS